Selecteer een pagina

Een blog, wat is dat eigenljk?

Heel simpel: niks meer dan een regelmatig vernieuwende website of webpagina. Het internet wemelt ervan, ze staan overal. Misschien kwam er een op je pad in je zoektocht naar een ‘nieuw vegetarisch recept’, of had je hulp nodig bij het aansluiten van je nieuwe wasmachine. Misschien zocht je wel naar meer informatie over het schrijven van een pakkende tekst, of de betekenis van een blog. Kan gewoon!

In de jaren ’90 verschenen de eerste blogs. Deze hadden veel weg van een dagboek en stonden vol met persoonlijke verhalen. Inmiddels zijn er reisblogs, foodblogs, beautyblogs, sportblogs en nieuwsblogs. Verzin het en je hebt er een blog over.

 

Waarom dan zoveel blogs?
Omdat je daarmee een vraag van een lezer beantwoordt. Zo zoeken er op Google elke maand 1600 mensen naar ‘wasmachine aansluiten’. Dat zijn 1600 potentiele bezoekers aan jouw blog of website. Daarmee is het de goedkoopste en makkelijkste manier van marketing, want deze lezer is jouw potentiele klant.

Jij kent die klant. De vraag is dus: wat willen ze weten over jouw dienst of product? Wat zijn hun verlangens? Waar zijn ze onzeker over? Waar liggen hun andere interesses?

Zet de vraag en het antwoord in een blog en trek jouw doelgroep naar je toe!


Weet je niet precies waar je doelgroep naar zoekt?
Begin een brainstorm: met welke zoekwoorden wil je bovenaan staan? Maak een lijst en schrijf alles wat in je opkomt op. Verplaats je daarna in je potentiele lezer. Wat wil hij of zij weten? Vraag het na bij collega’s en klanten en bekijk websites van concurrenten. Kijk wat Google zelf suggereert wanneer je één van je eigen zoekwoorden invult. Schets ook jouw ideale klant – dit noem je de buyer persona -, zoek mensen met die kenmerken en vraag wat er bij hen speelt.

Je hebt nu hopelijk genoeg vragen om te beantwoorden. Deze vragen en antwoorden zet je om in relevante zoekwoorden. Bedenk dus per vraag en antwoord een set aan relevante zoekwoorden. Gebruik ook een paar specifieke vragen en antwoorden waarvan je denkt dat er wel op gezocht wordt, maar niet door iedereen. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kom je aan zoekwoorden voor blogs?’. Omdat deze combinatie zowel relevant als specifiek is, heeft het een laag zoekvolume (maar weinig mensen willen dit weten), maar een lage concurrentie (niet veel websites beantwoorden deze vraag).

Omdat het niet mogelijk is om op al deze woorden te ranken, moet je weten waar jij het meeste resultaat kunt behalen. Daarvoor heb je inzicht nodig in de potentie van de zoekwoorden (de maandelijkse zoekopdrachten) en de concurrentie (hoeveel websites hebben dezelfde content). Deze concurrentie drukt Google uit in een bedrag in hun eigen tool ‘Google Ads’. Dit bedrag staat voor de prijs van een betaalde advertentie op specifieke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties.


Er bestaat al een blog, wat kan ik dan nog bijdragen?
Je bent geen poëet, schrijver of wereldverbeteraar. Dat ambieer je niet. Je vertelt heel gewoontjes iets over je product of dienst of geeft je visie over zaken die er bij je lezer toe doen. Zo bedien jij je lezers met antwoorden en nieuwe inzichten en maakt zo kans op bezoekers naar je website.

Maar er is meer!
Het bedenken, schrijven, publiceren en onderhouden van een blog is van grote toegevoegde waarde voor je website, doelgroep én voor jezelf. Ik geef je 8 redenen waarom:

 

8 redenen voor het starten van een (zakelijk) blog


1. Het vergroot je vindbaarheid in Google

Niemand weet exact hoe het algoritme van Google werkt, maar je kunt aannemen dat regelmatig bloggen helpt om beter te scoren. Hierbij kijkt Google eerst naar de inhoud van een blog: geeft het een relevant en uniek antwoord op een vraag? Komen de zoektermen van een gebruiker vaak terug

Daarna kijken ze naar de frequentie: als je regelmatig nieuwe content online zet, zorg je ook voor nieuwe content in Google. En omdat Google graag alle vragen van haar bezoekers beantwoordt met relevante en unieke content, is het ook dol op jouw content: win-win.


Hoe vaker je content toevoegt, hoe vaker Google langskomt om te kijken. En hoe vaker je met nieuwe content komt, hoe meer Google jouw website waardeert. Zoekmachines maken daarvoor gebruik van robots: high-tech programma’s die het internet afgaan naar nieuwe content. Deze robots kijken naar de links naar jouw website (welke autoriteit heb jij als website?), de inhoud en de zoekwoorden (hoe goed is je content?) en de werking van je website (hoe gebruiksvriendelijk?). Deze indicaties geven jouw website een score waarmee je terugkomt in de zoekresultaten. Hoe hoger de score, hoe hoger je positie.


2.Je zet jezelf neer als expert

De kennis die je deelt is voor jouw vanzelfsprekend, maar voor je lezer nieuw. Door te laten zien wat jij van het onderwerp weet en vindt, zet je jezelf neer als expert. Mensen gaan je zien als iemand met verstand van zaken. Iemand met lef. Jij durft je kennis te verspreiden, een teken van zelfvertrouwen.

3. Het houdt je scherp

Door je te verdiepen in relevante onderwerpen blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen in de markt. Dat is leerzaam en houdt je scherp. Je lezers kunnen weer reageren waardoor je sneller in contact komt. Zo blijven jij en je bedrijf in beweging.


4. Je bouwt vertrouwen op

Een blog kun je zien als de stem van je organisatie. Een manier om te praten met je klant. Je stelt je kwetsbaar op en laat de persoonlijke kant van je bedrijf zien.


5. Je geeft jezelf een podium

Wil je laten weten hoe het zit, of hoe je ergens over denkt? Een blog is een ideaal podium: vrijwel iedereen heeft internet dus iedereen kan erbij.


6. Het levert leads op, maar kost je niets

Zodra er blogs online staan, gaan ze voor je werken. Je deelt zichtbaar kennis en bouwt een relatie op met je lezer. Dat zorgt, zeker op de lange termijn, voor nieuwe leads.


7. Je website (wordt) blijft dynamisch

De plek waar jij je informatie deelt, je website, verandert doorgaans niet. Is het af? Dan blijft het zo. Daarentegen levert een blog continu nieuwe informatie, waarmee je inspeelt op je lezer. Waar een website passief is, is een blog in beweging, zeker wanneer mensen direct een reactie kunnen achterlaten en jij daar weer op kunt reageren. Beweging + contact = vooruitgang.

8. Meer verkeer naar je website? Deel je blogs op social!

Mensen doen de hele dag niets anders dan het verversen van hun tijdlijn. Op welk medium dan ook. Regel dat je daartussen komt. Zo zorg je direct voor meer verkeer naar je website.

 

Hoe gaat dat, een blog schrijven?
Het is duidelijk dat een blog een krachtig middel is voor het aantrekken van nieuwe bezoekers. Omdat iedereen op het wereldwijde interweb zijn graantje probeert mee te pikken, zul je moeten komen met kwaliteit. Met een blog die een probleem oplost, vragen beantwoordt, snel tot de kern komt, de spanning weet op te bouwen en komt met verhalen die in het hoofd kruipen van de lezer.

Ben je zelf geen held in het schrijven van teksten? Zorg dan dat je iemand vindt die zich volledig kan verplaatsen in jou, je organisatie, product en dienst. Alleen dan maakt een blog impact.

Ik kan je helpen met zo’n blog. Wil je weten hoe? Zeg hallo!

 

Alleen redigeren?
Misschien heb je zelf al een goed verhaal. In dat ‘verhaal’ kan ik je helpen met het verdiepen, verbreden of verscherpen van je tekst: op die manier redigeer of corrigeer je blog. Zo zorgen we er samen voor dat jij je onderscheidt van de massa. Daarna is het klaar voor publicatie!

Wat kost dat?
Afhankelijk van mijn voorkennis en het vooronderzoek ben ik met een blog van 1000 tot 1500 woorden zo’n twee tot drie uur bezig. Wil je een reeks blogs inclusief zoekwoorden-onderzoek? Dan spreken we een vaste prijs af.