Selecteer een pagina

Sterke tekst werkt

Omdat het informeert, instrueert, verleidt en dwingt tot actie. Omdat het de lezer vertelt wat hij of zij moet doen. Omdat het een verhaal bij elkaar houdt, alle ruis doorbreekt, tot de kern komt en antwoord geeft op vragen waarvan je niet wist dat je ze had.

 

Oke, maar één beeld zegt toch meer dan duizend woorden?
Klopt. Toch stel ik mij geen wereld voor zonder tekst, het is overal: in onze taal, op straat, op gebouwen, het openbaar vervoer, boeken, kranten en het internet. Waar iedereen een beeld anders ziet, geeft tekst ons een preciezer idee van de bedoeling. Het speelt een centrale rol in zoekmachineoptimalisatie (SEO), is goedkoper dan beeld en je hoeft het door het gebrek aan geluid, anders dan bij beeld, niet te delen met je omgeving.

 

Maar wat is dan een goede tekst?
Terechte vraag, makkelijk antwoord: een (web)tekst is aantrekkelijk, overtuigend, duidelijk en correct en heeft een duidelijk doel: informeren, overtuigen, opiniëren, activeren, amuseren of verklaren. De structuur geeft de lezer houvast en de kernboodschap spat van het scherm, bord, pagina of bladzijde.

Dat begint bij de de kop. Een standpunt, vraag, quote of grap de aandacht en maakt de lezer nieuwsgierig naar meer. De introducerende alinea geeft de essentie van de tekst en leidt het hoofdonderwerp in. De sub-onderwerpen nemen de lezer mee en maken duidelijk maken wat er wordt verwacht: kiezen, reageren, bevestigen of doorlezen. Of helemaal niets. Het lezen kan een doel op zich zijn. Zolang dat maar duidelijk is.

 

Zit er verschil in een webtekst en een gewone tekst?
Ja! Dat zit in de aandacht van de lezer: die is online zo weg. Een webtekst stelt daarom andere eisen aan indeling en formulering. Waar je bij gedrukte teksten bijna altijd de volledige aandacht van je lezer hebt, moet je het bij een webtekst doen met een paar seconden.

Heatmaps uit verschillende onderzoeken laten zien dat bezoekers het einde van een alinea vaak niet eens halen. Pak direct de aandacht en geef antwoord op de hoofdvraag. De lezer is op zoek naar specifieke informatie en heeft haast. Wat je daarvoor nodig hebt? Alinea’s met duidelijke onderwerpen, nog duidelijkere tussenkoppen, korte zinnen, witregels en opsommingen.

 

Blog of webtekst?
Behalve die eerste web- en SEO-teksten voor je website, heb je ook regelmatig nieuwe teksten nodig. Die noemen we een blog. Die blog omschrijft de problemen en behoefte voor je klanten. Zo bouw je aan je ‘contentmarketing’. Heb je hier zelf geen tijd voor of geen kaas van gegeten, dan kun je mij blogartikelen laten schrijven met zoekwoorden die voor jou relevant zijn.

 

Waarom door Pim?
Schrijven is lastig: je kunt het niet, wilt het niet of hebt er geen tijd voor. Je bent beter in andere dingen. Daarom doe ik het voor je! Ik schrijf teksten die bij jou en je doelgroep passen. Teksten die vragen uit de weg gaan. Teksten die alle twijfels wegnemen. Ik zorg dat jouw lezer denkt: jij bent de persoon, het bedrijf of de instantie bij wie ik moet zijn. Jou wil ik leren kennen. Jou bel ik op. Met jou doe ik zaken. Met jou zoek ik de samenwerking op. Met jou wil ik wel een koffietje drinken.

 

Overtuigende tekst nodig?