Selecteer een pagina

Waarom een nieuwsbrief nog steeds werkt

Het wordt soms gezien als ‘spam’ en ‘schieten met hagel’. Als iets van vroeger, ver voor de tijd van social media.

Natuurlijk heb je hier alle reden voor: om door die overvolle mailbox de aandacht te pakken moet je van goeden huize komen. Toch is e-mail nog steeds een effectieve manier van marketing.

Waar 80 procent van alle internetters social media heeft, bezit vrijwel elke internetter een e-mailadres. Waar op de tijdlijn allerlei verschillende berichten voorbij komen, is een nieuwsbrief een kanaal waar de ontvanger zelf voor kiest. De ontvanger komt graag dichterbij.

Een nieuwsbrief is directer, persoonlijker en consistenter dan social media. Met open-rates en click-through rates ook makkelijk meetbaar, waar organische social-berichten op je tijdlijn, tussen tal van andere zakelijke en persoonlijke afzenders pas echt ‘schieten met hagel’ is.

De nieuwsbrief is dus nog steeds een geweldige manier om met je klant in contact te komen. Je komt op regelmatige basis met relevantie informatie afgestemd op jouw doelgroep.

Hoe je dat doet?

Na enig onderzoek kwam ik tot zeven belangrijke stappen. Ik deel ze hier:

1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Wil je de lezer informeren, overtuigen, inspireren, activeren of amuseren? Of het liefst allemaal tegelijk? De focus in je nieuwsbrief is cruciaal. Zet voor jezelf op papier welk doel je hebt. Met andere woorden: wat wil je bij je ontvanger bereiken?

2. Bepaal je doelgroep

Je kunt niet iedereen op dezelfde manier benaderen. Bedenk dus: wie is mijn doelgroep? Denk hierbij aan de standaard kenmerken: leeftijd, woonplaats, koopgedrag, interesse en opleidingsniveau. Schrijf op wie er allemaal tot je doelgroep behoren.

3. Bepaal de behoefte van je doelgroep

Stel de vragen: wat vindt mijn doelgroep interessant? Wat moet mijn doelgroep weten? Wat verwacht mijn doelgroep? Welke boodschap wil ik overbrengen?

4. Bepaal het onderwerp en de sub-onderwerpen

Een overload aan onderwerpen doet het nooit goed. Houd het simpel. Geef niet direct alles weg en bouw de spanning op. Zorg dat je genoeg vertelt over één, maximaal twee onderwerpen en verleid je lezer voor een doorklik naar een landingspagina.

5. Breng structuur aan

Het doel, de insteek en de onderwerpen zijn bepaald. Mooi! Nu is het belangrijk om een zekere structuur te geven aan je nieuwsbrief: verzamel alle informatie over het onderwerp en schrap al het irrelevante. Maak een duidelijk begin, midden en eindstuk en start met de belangrijkste boodschap. Speel in op de actualiteit, gebeurtenissen in je branche, gebruik reviews of klantgegevens en wissel tekst af met interessant beeld. Wijk niet af van je gekozen onderwerpen, zorg dat alles nieuwswaardig is en houd vast aan je doel (stap 1).

6. Trek de aandacht

Op het altijd aanwezige internet proef ik bij mezelf soms een korte spanningsboog. Ik switch moeiteloos tussen whatsapp, mail, tinder en het weerbericht. Natuurlijk kan ik me nog concentreren (wie kijkt er niet uren series), maar dan moet het wel prikkelen. Zorg dus dat je opvalt, dat de lezer zich aangesproken voelt. Gebruik een opvallende uitspraak, bijzonder feit, flauwe grap. Doe het vooral niet zoals de rest. Wees creatief, jij kan alles beter. Laat dat zien!

7. Maak de lezer actief

Je nieuwsbrief wordt goed gelezen. Heel fijn. Wat nu? Wat moet de lezer doen? Nog een keer lezen, iets anders lezen, iets vinden, heb je liever dat hij of zij je opbelt?

Laat je nieuwsbrief niet doodlopen!

Zorg voor een duidelijke call-to-action: verleid je lezer naar een uitgebreide versie van je nieuwsbrief, wijs op je diensten, je allerbeste reviews, een nieuwe video. Maak de call-to-action duidelijk, groot en aantrekkelijk: gebruik kleur, vorm en lettertype. Trek alles uit de kast om de lezer te laten doen wat jij graag ziet. Wees niet passief (je kunt, je mag), maar directief (doe dit, kijk hier). Kietel je lezer (overal!) en wees concreet (en positief) in je gevraagde actie: ‘vraag een gratis proefversie aan’, ‘maak hier een gratis afspraak’.

Zelf doen of laten doen

Ben je geen held met tekst? Ik help je met jouw nieuwsbrief. Wil je weten hoe?