Wat is een over-mij pagina?
Nou, misschien wel de belangrijkste plek op je website. Vooral omdat we liever zaken doen met mensen dan met bedrijven. En vooral omdat er achter elk bedrijf mensen zitten. En achter elke tekst een mens. Iedereen kan het dan wel lezen, het blijft één op één communicatie. Met een persoonlijke over-mij pagina roep je emoties op. En dat werkt, zeker in een drukke en concurrerende markt. Jouw potentiele klant krijgt zo het warme gevoel: ik leer je wat beter kennen en ik ben welkom.
Voordat iemand overgaat tot een aankoop moet er iets gebeuren tussen jou en je klant. Dit noemen we de know-like-trust factor: door iets van jezelf te laten zien, zorg je voor een band met je klant. Vervolgens vinden ze je leuk en overwegen ze een aankoop. Omdat jullie zo meer over elkaar ontdekken, trek je ook nog eens de klanten aan die bij jou en je bedrijf passen.
De 5 elementen van een over-mij pagina
Hoe je tot zo’n pagina komt? Na wat speuren kom ik tot vijf onmisbare elementen.
Ik deel ze hier:
1. Maak verbinding met een persoonlijk verhaal
Hoe ben jij tot hier gekomen? Waarom doe je wat je doet? En door wie of wat ben jij geïnspireerd? Cliché vragen, persoonlijke antwoorden. Met deze antwoorden kom je tot een authentiek verhaal, iets van jezelf, wat alleen jij kunt vertellen. Blijf wel bij een verhaal dat insteekt op jouw vakgebied, wat slaat op jouw kennis en vaardigheden.
2. Start met een pakkende uitspraak
Elke tekst op je website is er één die praat met je lezer, dus ook de over-mij. Begin daarom met een duidelijke, authentieke uitspraak. Iets waar jij in gelooft en waarin jij het verschil maakt of wilt maken. Denk aan ‘Oninteressant? Bestaat niet’ wanneer je als copywriter overal over moet kunnen en willen schrijven, of ‘ik zorg ervoor dat mijn klanten hun momenten en verhalen steeds weer kunnen herbeleven in plaats van alleen maar bekijken’ wanneer je als fotograaf authentiek beeld schiet in plaats van onnatuurlijk en geposeerd.
3. Maak geen CV
Natuurlijk kun je ervaring, opleiding en talent noemen. Dat kan iedereen. Maar mensen willen eerder weten waarom jij doet wat je doet. Waarom jij er met heel je hart voor gaat. Laat weten wie je bent en waar je in gelooft. Pas dan maak je verbinding met je lezer.
4. Geef een duidelijke ‘call to action’
Is je lezer bij de les? Zorg dan voor een duidelijke volgende stap. Verwacht niet direct een aanvraag of telefoontje, maar verwijs naar een andere plek op je website. Misschien heb je wel een interessante blog geschreven, of heb je iets ‘gratis’ aan te bieden? Een eerste gesprek of een stappenplan? Laat het voelen als een cadeautje, als een beloning.
5. Denk om je woorden
Natuurlijk ben ik er voor jouw ‘over-mij’ pagina. Natuurlijk schrijf ik die voor jou, als jij dat wilt. Maar zorg altijd dat jouw unieke stem erin doorklinkt. Gebruik woorden die je zelf vaak gebruikt en woorden die jouw klanten aanspreken, pas dan herkent iedereen in jouw omgeving jouw stem in het verhaal. Deel daarom je tekst met een paar vrienden en collega’s.
Zelf doen of laten doen?
Ben je geen held in schrijven? Ik help je met jouw over-mij pagina. Wil je weten hoe?