Selecteer een pagina

Wat is een goede producttekst?

 Heel simpel: een goed converterende tekst. Toch wordt deze tekst nog vaak over het hoofd gezien. Soms zelfs klakkeloos één op één overgenomen van een leverancier. Niet doen, want ook deze tekst is van grote toegevoegde waarde in de ‘customer journey’, de reis van jouw klant. Het schrijven van productteksten vergt inlevingsvermogen en creativiteit. Ik regel dit voor jou. Wil je zelf aan de slag? Ik geef je hier alvast vijf belangrijke tips voor het schrijven van een producttekst:


1. Cliché maar waar: schrijf voor de doelgroep.

Inkoppertje natuurlijk, maar wel de eerste belangrijke stap. Verplaats je in de doelgroep: welke vragen hebben zij over het product? Maak een mindmap en verzamel de meest relevante vragen en antwoorden. Met deze vragen richt jij je persoonlijk tot de lezer, alsof je met ze praat.

2. Blijf authentiek

Neem niet zomaar een tekst over, maar maak er je eigen versie van. Zie het als de stem van de verkoper: in de producttekst ontvang je iemand in je winkel, zorg dus dat je het vooral op je eigen manier doet, blijf authentiek!


3. Whats in it for me?

Een bekende marketinguitspraak. Het gaat er niet om wat het product allemaal kan, hoe groot, juist klein of snel het is, maar wat het oplevert. Welke geluk hangt eraan vast? Hoe maakt jouw product het leven de klant een stukje mooier?


4. Gebruik lijstjes en bulletpoints

Dat ‘scant’ lekker en ziet er fijn uit. Alles op een rijtje: kijk dat er eens georganiseerd uitzien.


5. Cijfers en getallen maken het af

De 5 voordelen van deze nieuwe fiets. Wist je dat 42% van de gebruikers meer dan honderd jaar werd? Onderschat de rol van cijfers en getallen niet, dit spreekt je lezer direct aan. Het maakt het geheel overzichtelijk, meetbaar en concreet.

 

Zelf doen of laten doen?
Heb je geweldige producten maar nog geen productteksten? Of word je nog niet goed gevonden door Google? Geen probleem. Ik sta te trappelen. Vertel mij wat je nodig hebt en ik ga aan de slag!