Teksten staan bol van de clichés. Ze zijn goed bedoeld, maar werken vaak averechts. Ik geef je tien voorbeelden van clichés die je vooral online tegenkomt én ik leg je uit hoe het beter kan.
1. Welkom
‘Welkom op mijn website’ staat gelijk aan ‘Welkom, dit is mijn spreekbeurt’. Godzijdank ben je welkom. En wie is er niet welkom? Natuurlijk: goed bedoeld. Maar ook zonde van de tijd. Geef liever direct antwoord:
Wat doet deze website? Ben ik hier goed? Is dit de juiste plek?
Als je op de plek waar je mensen verwelkomt direct antwoordt, weten ze of ze goed zitten.
Je speelt bovendien in op je zoektermen, wat goed is voor je vindbaarheid.
2. Klik hier
Na vijfentwintig jaar internet weet iedereen wel hoe een link werkt. Bovendien: als je betekenis geeft aan je linktekst hoeft je lezer de context niet te lezen.
Ook zoekmachines hechten waarde aan de linktekst. Als je in de link vertelt wáár je naar linkt, help je ze een handje. En wie wil er nou gevonden worden op klik hier?
Als laatste, niet onbelangrijk: niet iedereen klikt. We raken ook aan. Kijk maar naar je telefoon, of die van je buurman. Of anders de tablet van je ouders.
Achterhaald.
3. Je bent aan het juiste adres
Welk adres? Waarom is het de juiste? Als je zo graag het juiste adres bent, verwerk het dan in je zin. Vervang bijvoorbeeld ‘je bent aan het juiste adres voor zwemles’ door: ‘Al onze zwemdocenten hebben de certificatie van de Nederlandse Zwemraad. Zo leggen wij jouw basis voor een leven lang zwemplezier.’
Maak je onderscheidend vermogen concreet. Zo blijf je dicht bij jezelf.
4. Jong en dynamisch
Je ziet het geregeld : wij van bedrijf X zijn jong en dynamisch. Maar wat als je barst van de ervaring? Is het niet juist ervaring wat zorgt dat je weet van het reilen en zeilen binnen een bedrijf. Dat je kan omgaan met werkdruk en verantwoordelijkheden, beter dan iemand die net uit de schoolbanken komt?
En jong: is dat fris, of onervaren? Ik snap het wel: jong van geest, dat klinkt lekker, maar wat houdt die geest jong?
Dynamisch? Dat alles constant verandert? Dat je dus ook zo aan de kant wordt gezet? Waarom niet stabiel en evenwichtig?
Stel jezelf daarom de vraag:
Wat maakt jouw bedrijf jong en dynamisch?
5. Ontzorgen
Zijn er dan ook bedrijven die zorgen leveren?
Is dat niet de essentie van elk bedrijf: het beter maken van iets of iemand?
Natuurlijk, ik snap het: je neemt de zorg uit handen. Maar vertel dan wel even hoe je dat doet, met wie, waar, wanneer, wat het gaat kosten of wat het oplevert.
Pas dan snapt de klant hoe hij wordt ‘ontzorgt’.
6. Servicegericht
Dit is hoe veel bedrijven over zichzelf schrijven:
“Wij zijn een betrouwbaar en professioneel tekstverwerkingsbedrijf. Zo nemen wij graag uw klus van groot tot klein uit handen. Wij staan voor jarenlange ervaring, bieden vakwerk voor een scherpe prijs en leveren uitsluitend kwaliteit.”
Alles zit erin, maar het zegt niks.
Hoe betrouwbaar zijn jullie? Zijn er keurmerken, gedragsregels? Is er een klant die dit bevestigt?
Wat betekent vakwerk? Krijg ik al mijn teksten uitgeschreven met vulpen? Studeerde iedereen bij jullie Nederlands? Of gaat ‘vakwerk’ over de jarenlange ervaring van alle medewerkers?
Totaal ongeloofwaardig. Het vertel de lezer niks.
Hoe je dit wel doet? Door deze holle frases te concretiseren.
Kijk maar:
“Al tien jaar schrijf ik ijzersterke teksten. Van slogan tot een complete website. Met verzorgende (spreek)taal zonder misplaats jargon. Zodat jouw doelgroep jouw begrijpt. Ik ben niet de goedkoopste, maar wel de beste. Vraag dat maar aan mijn klanten. Als ik voor je werk dan communiceer ik open, transparant en kom ik al mijn afspraken na.”
7. Wij staan altijd voor u klaar
Heel fijn. Maar wanneer, en hoe? Ben je bereikbaar op alle sociale kanalen? Via Whatsapp? En hoe snel geef je antwoord? En is dat van chatbot of een echt persoon? Kan ik ook op vrijdagnacht bellen?
Veel vragen, weinig antwoorden.
Opnieuw: wees concreet. Hoe zorg jij dat je klaar staat?
8. Vandaag besteld, morgen in huis
Niet zo spannend meer. Leg de focus op je onderscheidend vermogen. Ben je goedkoop? Lever je kwaliteit? Kijk naar Coolblue: zij streven naar een gelukkige klant. Waar streef jij naar?
9. Een oplossing op maat
De klant van deze tijd verwácht maatwerk. Zo niet, is hij weg. Het noemen van ‘maatwerk’ is daarmee vervallen tot een cliché. Met het noemen van ‘maatwerk’ zonder enige uitleg moet de klant zelf op onderzoek uit om erachter te komen wat maatwerk betekent.
Benoem daarom wat maatwerk bij jou inhoudt. Kom met voorbeelden, laat werknemers en klanten aan het woord en vertel tot in detail waarom jouw maatwerk maatwerk is.
Alleen dan maak je het verschil.
10. Content is king
Natuurlijk: content is king, content werkt. Maar roep niet dat álle content king is. Zorg dat je content king is. Niet aanwezigheid, maar kwaliteit is de sleutel naar succes.
Neem de tijd om je boodschap te vertalen naar de juist communicatie, het juiste platform en de juiste frequentie.