Selecteer een pagina

De hele marketingwereld, waaronder veel copywriters, maakt gebruik van de klassieke AIDA-formule. Dit handige raamwerk zet je in voor elk type tekst in en maak je jezelf snel eigen. Ik leg je uit waarom AIDA een succes is en hoe jij het zelf inzet.

Hier staat AIDA voor

De vier letters staan voor Attention, Interest, Desire, Action. Met andere woorden: een korte customer journey die toewerkt naar een call to action.

Bijvoorbeeld iets kopen, doen of je ergens voor inschrijven.

  • Attention – val op en grijp de aandacht
  • Interest – houd met interessante informatie de aandacht vast
  • Desire – laat zien hoe jouw product of dienst het leven van je lezer beter maakt
  • Action – plaats een korte, krachtige call to action

Zo pas je AIDA toe

AIDA staat in alle marketingboeken en bewees zich door de jaren heen keer op keer. Ik neem je mee door de vier onderdelen van AIDA.

Attention (Wat is dat?)
Voordat je lezer überhaupt begint met lezen, moet je de aandacht trekken. Want zonder aandacht heb je aan de rest niets. Om die reden begin je met een opvallend beeld of treffende titel, zoals hierboven: ‘Zo pas je AIDA toe’.

Daardoor weet je  direct waar het over gaat en of het voor jou interessant is.

Bij een homepage gaat het om een combinatie van beeld en tekst. Bij YouTube om de thumbnail en bij een advertentie opnieuw om een combinatie van beeld en tekst.

Bedenk altijd: zet iets neer waardoor je lezer wel door móét lezen.

Interest (Dat is interessant!)
De aandacht heb je. Die moet je vasthouden. Je gaat daarom verder met waar je in de titel mee begon: een introductie of eerste alinea. Start met storytelling (stel je eens voor…), de pijnpunten die je klant ervaart, of kom met voordelen.

Let op: mensen zijn lui. Dat wil zeggen: houd het simpel en gebruik niet meer dan drie regels.

Desire (Dat wil ik hebben)
Hier laat je zien op wat voor manier je het leven van je lezer beter maakt. Bijvoorbeeld met de overtuigingsprincipes van Cialdini:

  • Zorg voor autoriteit: ‘winnaar van de beste winkelketen award’
  • Schaarste; ‘de laatste 10’
  • Urgentie: ‘het is nu actueel/nodig/trendy’
  • Sociale bewijskracht: ‘15 anderen gingen je voor’
  • Of commitment en consistentie: ’je hebt A gedaan, waarom zou je B niet doen’

Action (Kopen maar!)
Als laatste het moment waar het allemaal om draait: conversie. Dit stimuleer je met een krachtige en duidelijke call to action en zo nodig een tweede call to action op dezelfde plek maar dan als tekstlink, uiteraard in andere woorden.

Denk ook na over de manier waarop je actie eist:

  • Vullen ze een compleet formulier in of laten ze alleen hun telefoonnummer achter?
  • Neemt je lezer contact op of doe jij dat?
  • Op welke termijn? Binnen 24 uur?
  • Nog beter: laat ze een afspraak inplannen in jouw agenda.
  • Of vraag of ze het product op hun digitale verlanglijst zetten.
  • Te veel voor nu? Laat ze een whitepaper of checklist downloaden.

Een voorbeeld van AIDA

(A): Ook geen zin en tijd om je eigen teksten te schrijven?

(I): Dat snap ik. Je bent beter in andere dingen en focust je liever op zaken die voor jou belangrijker zijn en waar je zelf in uitblinkt.

(D): Toch zul je het zonder overtuigende teksten op de lange termijn niet winnen van je concurrentie. Gelukkig is daar iets aan te doen: het inhuren van een copywriter.

(A): Dat is precies wat Door Pim voor je doet: organisaties succesvoller maken met overtuigende teksten. Klinkt goed toch? Stuur een bericht en ik neem binnen 24 uur contact met je op.

Tot slot

Met AIDA kun je in elke tekst uit de voeten, vooral in advertenties. Deze klassieker bewijst zich dan ook al meer dan honderd jaar keer op keer in de marketingwereld.

Laat je jouw tekst liever schrijven? Laat het Door Pim doen.