Selecteer een pagina

Met het See, Think, Do, Care-model breng je de customer journey in kaart aan de hand van elk potentieel klantcontact. Deze journey zet je om in de juiste content op het juiste moment, waarmee je de klant in elke fase van het proces bedient. Ik leg je uit hoe het See, Think, Do, Care-model werkt.

Hier staat het See, Think, Do, Care-model voor

Het STDC-model is een funnel die de customer journey van je klant in kaart brengt, vergelijkbaar met het AIDA-model.

Waar AIDA zich vooral focust op het product, richt SDTC zich op de touchpoints van de klantreis: van het eerste klantcontact tot een review en alles daar tussenin.

See – val op en grijp de aandacht
Think – eis de aandacht op
Do – laat zien hoe je het leven van je bezoeker beter maakt
Care – blijf top of mind.

    See: het eerste contact

    Op dit moment heeft je bezoeker nog geen koopintentie en is het puur ‘toeval’ dat jullie elkaar zien. Bij See benader je de bezoeker dan ook met algemene, laagdrempelige content, denk aan een blog of social post.

    Dat gaat zo: je potentiele bezoeker hoort op een verjaardag iets over de robotstofzuiger. Dat schijnt het helemaal te worden. De bezoeker fietst naar huis en zoekt op:

    • Wat zijn de voordelen van een robotstofzuiger?
    • Waarom zou je een robotstofzuiger moeten aanschaffen?

    Think: de klant overweegt behoeftes

    De laagdrempelige content trekt de aandacht. In deze fase ga je daarom verder met verdiepende content, zoals een pagina over een vergelijking van robotstofzuigers.

    Ook content waarin je laat je zien dat de stofzuiger het leven beter, mooier en slimmer maakt, sluit goed aan bij deze fase.

    Een inschrijving op je nieuwsbrief of een abonnee op je socials is in deze fase ook interessant.

    Met al deze content richt je je op de latente behoefte van je lezer: een behoefte die je bezoeker nog niet ziet, maar die je opwekt.

    Do: de klant koopt je product of dienst

    De groep met de grootste koopintentie blijft over. Deze groep haalde inspiratie uit de blog ‘Wat zijn de voordelen van een stofzuigrobot’, klikte naar de webshop en bekeek het product maar deed geen aankoop.

    Of ze werden in de Think-fase overtuigt van de voordelen, maar zijn nog niet om.

    In deze fase zet je daarom remarketing in.

    Met remarketing breng je het product opnieuw onder de aandacht met display advertising of social ads, waarbij je de voordelen of services opnieuw uitlicht.

    Ook iemand die zoekt op Google wil je bereiken.

    Zorg daarom voor overzichtelijke categorie- en productpagina’s met duidelijke call-to-actions en adverteer met Google Ads en Shopping.

    Care: de klant blijft je trouw

    De aankoop is gedaan en het doel bereikt. Toch? Nee, toch niet. Je bent er nog niet. Ook na de conversie ben je van waarde voor je klant, want een tevreden klant is de beste (en gratis) marketing.

    Dat komt door mond-tot-mond reclame, zoals gesprekken op verjaardagen en partijen, en door het delen van content op socials en het geven van reviews.

    Maar ook en vooral door de klantwaarde: want als je de klant aan je bindt, is de kans op conversie hoger.

    Denk aan e-mailmarketing, waarin je bestaande klant informeert met verdiepende content, het nieuwste productaanbod en crosselling.

    Trek hem dus lekker dicht naar je toe, die klant. Blijf informeren en inspireren zodat er altijd een lijntje is tussen jou en je klant.

    Deze kanalen zet je in

    See: voor de oriënterende bezoeker
    SEO
    Branding campagnes
    Social organisch en advertising
    Display advertising

    Think: voor de actieve bezoeker
    SEO
    Social organisch en advertising
    Display advertising
    Google Ads, Shopping

    Do: voor de conversie
    SEO
    Display advertising
    Social organisch en advertising
    Google Ads, Shopping

    Care: voor de binding
    Reviews
    E-mailmarketing
    Social
    YouTube

    Tot slot

    Met See Think Do Care duik je in de belevingswereld van je bezoeker:

    Je overtuigt met inspirerende en relevante content, slaat een brug naar je producten, zorgt voor optimale conversie en omdat een tevreden klant de allerbeste marketing is, ben je ook na aankoop van grote waarde voor je bezoeker.

    Oh jawel. Ik zie hem al aankomen: een nieuwe, trouwe klant.

    Laat je jouw tekst liever schrijven? Laat het Door Pim doen.