Schrijven is makkelijk: je pakt pen en papier en zet je verhaal in de volgorde waarvan jij denkt dat het moet komen. De ene keer werkt het, de andere keer niet. Voor meer structuur raad ik je de copywritingformule PAS aan. Deze zet je voor vrijwel elk type tekst in en maak je jezelf snel eigen.
Dit is PAS
PAS staat voor Problem, Agitate, Solve. Je benoemt eerst de pijnpunten (problems) van je lezer. Deze pijn maak je erger (agitate) en los je uiteindelijk op met jouw dienst of product (solve).
Je kunt PAS gebruiken voor vrijwel alle teksten, van een blogpost of social media bericht tot de uitleg van je dienst en je over ons.
Zo PAS je het toe
Je start met het probleem (P)
Copywriting draait voor een groot deel om de belevingswereld van je doelgroep. Het is de kunst om in die wereld te duiken. Om te kijken wat de problemen of verlangens zijn en hoe die zich in de wereld van de doelgroep afspelen. Hoe beter jij die wereld begrijpt, hoe eerder je doelgroep je tekst herkent. Graaf daarom naar de échte pijnpunten en ontdek waar je doelgroep in ’s nachts wakker van ligt.
Twee voorbeelden:
Waarom zijn mensen op zoek naar een robotstofzuiger? Niet omdat hun huis niet schoon genoeg is, maar omdat ze er zelf geen zin in hebben. Ze hebben geen zin om het te doen, bijvoorbeeld omdat ze niet in al die vieze hoekjes willen duiken, of omdat ze het een rotklusje vinden.
Waarom zijn mensen op zoek naar radiatorfolie? Niet omdat ze het koud hebben, maar omdat ze graag de kosten voor de energie willen drukken.
Probleem bekend? Maak het erger (A)
In de volgende stap wrijf je in de wond. Je maakt het probleem erger, met concrete voorbeelden die inspelen op emoties, zoals angst en hebzucht. Zo laat je zien wat ze overkomt als ze niks doen.
In het geval van de robotstofzuiger benadruk je dat het huis vol met stof raakt als ze zelf voor langere tijd niet schoonmaken, en wat voor gevolgen dat heeft voor hun gezondheid.
In het geval van de radiatorfolie begin je over het geld wat ze kwijt zijn als ze niet isoleren. Geld om leuke dingen mee te doen. Vakanties of nieuwe kleding die ze mislopen.
Kom met de oplossing (S)
No more drama. Dit is het moment voor de oplossing. En die komt, jawel: uit jouw stal. Met jouw product of dienst. De kracht van je oplossing toon je het liefst met een bewijs van een tevreden klant.
Vertel over de robotstofzuiger dat hij alle schoonmaakwerkzaamheden zelfstandig uitvoert, zelfs op plekken waar je zelf maar moeilijk bij kunt.
Vertel dat je met radiatorfolie de verloren warmte binnenhoudt. Dat je cv-ketel dan minder hard hoeft te werken en je daarmee honderden euro’s bespaart op de gasrekening.
Dit is waarom PAS werkt
Scheelt tijd
De inleiding, achtergrondinformatie en overtuigingsmechanismes zet je direct op de juiste plek. Je bespaart denkwerk en daarmee tijd.
Geeft consistentie
Met PAS krijgt elke tekst een dezelfde opbouw: probleem, verontrusting, oplossing.
Kijkt makkelijk na
Werk je op de eindredactie? Met PAS zie je makkelijk of alle onderdelen zijn komen opdagen: probleem, verontrusting, oplossing. Zelf als de tekst in een andere volgorde staat.
Van PAS naar PES
Met de A van PAS maak je het probleem erger. Je duwt een vinger in de wond en vergroot de pijn. Iets wat je lezer niet altijd in dank afneemt.
Want wie zegt dat het zo erg is, of zo erg gaat worden?
Een oplossing is het vervangen van de A door de E: van Agitate naar Empathize. In plaats van het te verergeren, toon je begrip en empathie. Je verzacht de pijn en kalmeert je lezer.
Een voorbeeld:
(P): Wil je beginnen met tennissen, maar heb je faalangst of moeite met spelen in het openbaar?
(E): Bij tennis gaat het om plezier. Het maakt het niet uit hoe goed je bent. Iedereen speelt op zijn eigen manier en niveau.
(S): Kom je tennissen bij onze club? Wij hebben plek voor zowel beginners als ervaren tennissers in een omgeving waarbij plezier, zelfvertrouwen en respect belangrijke pijlers zijn.
Tot slot
Met copywritingformule PAS kun je in elke tekst uit de voeten. Heeft je doelgroep behoefte aan zachte woorden? Schakel dan over naar PES.
Laat je jouw tekst liever schrijven? Laat het Door Pim doen.