Selecteer een pagina

Weet jij waarom je lezer wel of niet overtuigd is? Wat hen tegenhoudt? Het zijn de psychologische drempels. Drempels die de conversie laag houden. Met goede copy zorg je dat je doelgroep over die drempels heen wipt. Hieronder vind je 7 drempels inclusief copywriting-tips die je daarbij helpen.

1. Financiële drempel

Elke aankoop kan gevolgen hebben: is dit het wel waard? Wat als het niks is? Niet goed genoeg? Of wat als ik te veel betaal? Het schrikbeeld van elke consument.

Met verzachtende en geruststellende gedachten haal je al deze twijfels weg. Geef garanties over het product, of zeg dat ze het één maand kunnen uitproberen. Niet goed? geld terug. Niet goed genoeg? Ruil voor een beter, slimmer of goedkoper product. Zo haal je de twijfels weg en komt je lezer óver die financiële drempel.

2. Sociale drempel

Volgens Cialdini hechten mensen veel waarde aan de mening van anderen. Dit noemen we ‘social proof’. Naast onze inner circle vinden we ook de mening van een bekende, zoals een sporter of tv-ster, maar ook die van een totaal onbekende persoon, iemand die bijvoorbeeld op jou lijkt maar ver weg van je woont, belangrijk. Zo heeft iedereen met een mening invloed.

Speel hierop in. Denk aan testimonials. Dit zijn ervaringen van mensen die een product of dienst al gebruikt hebben en vooral positief zijn. Ze vertellen wat ze vinden en zorgen zo voor meer vertrouwen bij je potentiële klant.

3. Status drempel

Deze heeft veel weg van de sociale drempel. Het verschil zit in de persoon die de ervaring deelt, in dit geval een persoon met een sociale status binnen een doelgroep. Dit kunnen mensen met een voorbeeldfunctie zijn, maar bijvoorbeeld ook influencers.

Zet je een bekende maaltijd of snack voor jongeren in de markt, dan kun je bijvoorbeeld een aanbeveling laten schrijven door iemand met status binnen die doelgroep.

Denk aan bekende ex-voetballers in gokreclames, of Frank Lammers als de ideale huisvader in de commercials van Jumbo. Zo’n aanbeveling van iemand met status heeft veel meer impact dan ieder ander onbekend persoon binnen de doelgroep.

4. Functionele drempel

“Wat als het niet werkt? Wat als ik het apparaat niet snap?”

Heeft je lezer twijfels over het gebruikt?

Vertel over de handleiding en de helpdesk, over de gratis proefperiode, geef workshops en een informatieavond, laat tevreden klanten aan het woord en toon keurmerken, labels en prijzen.

Jouw product of dienst werkt perfect. Werkt het niet, dan is er hulp of een oplossing.

Laat dat dan ook zien in je communicatie.

5. Veiligheids-drempel

Een nieuw product levert geen gevaar. Althans, daar gaat iedereen vanuit. Toch kan er twijfel ontstaan. Al helemaal als het gaat om je eigen gezondheid.

In het ergste geval krijg je bij onverwachts gevaar een claim of komt er een terugroepactie.

Zorg bij het minste geval van twijfel voor certificeringen en keurmerken en maak ze zichtbaar. Zo geef je een veilig gevoel over het nieuwe product.

6. Tijdsrisico drempel

Een van de weinige dingen die we niet zelf kunnen maken: tijd. Iets nieuws is dan ook vaak om tijd te winnen, of om tijd beter te besteden, maar kost in de praktijk soms ook een hoop tijd. Denk aan het uitproberen, ophalen of terugsturen van een product.

Neem het risico over tijd weg en vertel over de klantenservice en helpdesk. Laat zien dat je alles zo hebt geregeld. Of vertel over de retourservice die je pakket thuis ophaalt. Gemakkelijk én snel.

7. Veroudering drempel

Een product of dienst ontwikkelt altijd door. Denk maar aan een computer. Na verloop van tijd verouderen apps en software of zullen de nieuwe versies nog meer prestaties van de computer verlangen. Ook bijvoorbeeld een cursus of mode kan snel verouderen.

Maak duidelijk dat dit nu niet het geval is. Roep dat ze gratis nieuwe updates krijgen, of dat een modestuk tijdloos is. Stel ze gerust over de veroudering.

Nu jij

Met dit inzicht haal je alle duidelijke én latente twijfels weg. Het helpt om je product of dienst te verbeteren en hier direct iets over te vertellen. Nog voordat je lezer met vragen komt.

Bedenk altijd:

– ken ik alle twijfels?
– kan ik ze weerleggen of beantwoorden?
– en vertel ik erover?

Zodra je dit voor elkaar hebt, is er geen twijfel meer mogelijk.

Succes!

Heb je hulp nodig bij deze of ander drempels?