Iedereen kan schrijven, toch? Helaas, maar niet waar. Copywriting gaat over meer dan spelling en grammatica. Ik geef je 10 redenen.
1. Je werkt samen met een professional
Een copywriter doet zoveel meer dan ‘even een leuke tekst schrijven’. De vaardigheden gaan verder dan dat. Over het begrijpen van de doelgroep, over de kunst van het overtuigen en het afstemmen op het publiek en het kanaal. Over gevoel voor taal, creatief schrijven en een grensverleggende kennis van grammatica. Over een tekst die verkoopt en zich terugbetaalt.
Zie het als de stem van een merk, als een persoon waarmee je praat.
Wanneer je als merk iets te zeggen hebt, denk je altijd aan een publiek. Door altijd dezelfde stem voor hetzelfde publiek te houden, zal het publiek je gaan herkennen. Dat geeft iedereen die iets over je merk leest hetzelfde gevoel.
2. Oninteressant? Bestaat niet
Niks spannends te vertellen? Máák het interessant. Met een aantrekkelijk verhaal. Zelfs als het gaat om een vaatdoek, kleerhanger of waxinelichtje. Schets een beeld van een aanrecht waar onkruid groeit, stapels kleding tot aan het plafond of een romantisch diner onder TL-licht.
Mensen zoeken connectie, lezen het liefst over zichzelf. Dat zoeken ze niet in voor- en nadelen, dat zoeken ze in iets wat verbindt.
Vertel wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Zo transformeert een aantrekkelijk verhaal in een corporate story.
In deze ‘story’ vertel je waarom je product X van materiaal Y maakt. Hoe je denkt over buurt, stad en land. Wat je doet met duurzaamheid. Je rept vol trots waarom jouw gemotiveerd personeel de motor is van het bloeiende product. Je geeft je visie over de branche, hebt een goed woord voor de concurrent en een duidelijke visie over de toekomst.
Zodra je dit ‘verhaal’ uitdraagt naar iedereen die in contact staat met je bedrijf (denk ook aan toekomstig personeel), ‘word’ je dit verhaal. Je leeft je merk. Dit verhaal (corporate story) maakt je authentiek, geeft je in de toekomst misschien zelfs autoriteit. Dat komt door een puur verhaal met een eigen gezicht.
Oninteressant? Dacht het niet.
3. Altijd een frisse blik
Wanneer je lange tijd met dezelfde mensen aan hetzelfde doel werkt, ontstaat soms de gedachte: ‘Zo doen we dat nu eenmaal hier’. Soms staat dit de ontwikkeling van een bedrijf of product in de weg. Deze ‘bedrijfsblindheid’ of ‘tunnelvisie’ komt ook voor in het verwoorden van een product of dienst.
Op zo’n moment komt een copywriter in beeld. Eentje die niet direct overgaat in vakjargon, of het in ieder geval anders verwoord. Die spreekt vanuit een breder perspectief en een frisse blik.
Deze blik komt beter in de buurt bij de blik van een potentiële klant. Misschien hekelt de copywriter ook een paar verborgen gebreken, die je dan maar moet slikken (of gebruiken voor het nog beter maken van je product), of borrelen er een paar nieuwe usp’s op.
4. Een copywriter dwingt je om te denken als klant
Een tekst schrijf je niet voor een willekeurige lezer. Een tekst schrijf je voor een potentiele klant op een specifiek punt in de ‘customer journey’, in de variant van Google bekend als het ‘See, Think, Do, Care- model’. Dit model bestaan uit vier fases:
See: het eerste contact met de klant, bekendheid creëren
Think: klant erkent behoefte, gaat op zoek naar een oplossing en overweegt keuzes
Do: klant wil de oplossing en staat op het punt te converteren
Care: fase na de aankoop waarin je de klant behoudt en zo lang mogelijk bindt
De lengte van een fase hangt af van de branche, het merk en het product. Ben je bijvoorbeeld een gerenommeerd merk, dan zul je minder moeite hebben met het overtuigen dan een beginnend aanbieder. Verleen je een dienst? Dan heeft de consument meer informatie en overtuiging nodig dan bijvoorbeeld een klein nieuwe zwembroek.
Om alle twijfel uit de weg te gaan, geef je in elke fase de juiste informatie met de juiste boodschap zodat zo min mogelijk consumenten afhaken op weg naar de eindstreep. Een copywriter helpt met het omzetten van alle relevante informatie naar de juiste woorden, waarmee je antwoord geeft op alle vragen van je klant.
5. Het scheelt tijd
Natuurlijk ken jij je merk, dienst of product als geen ander. En tot nu toe ging het schrijven van tekst je goed af. Dus waarom zou je investeren in copywriting? Het gaat toch goed?
Het stomme is: niemand merkt verschil omdat er niets verandert.
Natuurlijk kun je het zelf doen, maar waarom zou je? Het kost je tijd, frustratie en het is foutgevoelig. Mensen beoordelen intelligentie vaak ook via schrijfwijze. Wanneer je jouw expertise niet volledig en foutloos kan overkomt, kan men er altijd iets van vinden of zeggen.
Daarom stel ik je de vraag: waar klopt jouw hart sneller van? Van het schrijven van tekst, of het leiden van je bedrijf?
Wanneer ik voor je werk, houd je tijd over voor primaire taken, ook al ben je een eenmanszaak.
Vraag je dus altijd af, of je tijd en geld bespaart met eigen teksten. Wanneer je een copywriter aansluit ben je verzekerd van foutloze content die aansluit bij jouw onderneming.
De tijd en energie die je hiermee bespaart steek je in nuttige zaken.
6. Advies over de inhoud
Omdat er zonder inhoud niets op papier komt, doen copywriters research. Ze gaan op zoek naar zaken die interessant zijn. Ze associëren en diepen het onderwerp uit totdat er voldoende onderwerpen, sub-onderwerpen en invalshoeken op papier staan. Deze leiden tot een berg aan relevante informatie waar een opdrachtgever soms zelf niet aan denkt.
7. Advies over de doelgroep
Is jouw klant goed omschreven? Zijn dat jongeren, of jongvolwassenen? Maak je een product voor de ‘young eldery person’ (de levensfase vooraf aan de ‘echte ouderdom’), of aan bejaarden? Waar vind je ze, wat doen ze en waar houden ze van? Oriënteren ze zich lokaal, regionaal, landelijk of internationaal? Zijn het mannen, vrouwen, allebei, of onzijdig? Wat is hun leeftijd, inkomen? Waar werken ze? Waar winkelen ze? Opleidingsniveau? Gezinssamenstelling?
Ben je er nog?
Of heb je het liefst iedereen als klant?
Het afbakenen van je doelgroep is één van de startpunten van een copywriter. Hiermee stem je de content perfect af op jouw publiek. Zo is een copywriter ook een ‘inlevingsdeskundige’.
* Natuurlijk hoef je niet één doelgroep te hebben. Vaak is er wel één ‘algemene’ doelgroep, die je splitst in sub-doelgroepen. Want hoe specifieker, hoe makkelijker te vinden en te benaderen.
8. En over je ‘buyer persona’
Deze ‘buyer persona’ vertegenwoordigt je doelgroep als een fictief personage waarmee het tot leven komt in één persoon. Deze persona (of gewoon persoon) is een gedetailleerd en fictief profiel van jouw converterende klant, omschreven op basis van gedrag en doelen.
Uit onderzoek blijkt dat marketingstrategieën met ‘buyer persona’s’ een hoger rendement hebben.
Ook een copywriter vraagt zich af wie deze buyer persona is. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af:
- Hoe ziet het dagelijks leven eruit van de BP?
- Hoe heeft het probleem (of de behoefte) invloed op het dagelijks leven van de BP?
- Hoe vergaart de BP informatie?
9. Je investeert in woorden
Al tijden komt er verkeer naar je website, daar ligt het niet aan. Toch blijven de bezoekersaantallen altijd rond hetzelfde niveau hangen en ook de conversie loopt niet op. En dat terwijl je een product levert met een grote vraag.
Daar gaat dus iets mis.
Copywriting noem je ook wel persuasief tekstschrijven (schrijven om te overtuigen).
Dat doe je niet door letterlijk te zeggen wat je doet (we zijn flexibel), maar door concreet en direct te spreken richting je buyer persona met de juiste toon en stijl (we zijn elke avond en in het weekend bereikbaar en staan klaar voor al je vragen). Wanneer al je teksten doordacht en persuasief geschreven zijn, levert dit op den duur nieuwe klanten en nieuwe omzet op. Dit werkt vooral bij online content goed, omdat je website (laten we daar van uitgaan) 24/7 bereikbaar is en zo een constante stroom van bezoekers oplevert.
Enkele persuasieve technieken:
Herhaling: cliché, maar herhaling werkt. Bijvoorbeeld door dingen op verschillende manieren te vertellen: met een voorbeeld, een verhaal en quote of goede argumenten.
Sociale bewijskracht: mensen zijn sociale dieren. Ze zoeken voor een aankoop bevestiging bij anderen. Zo verkoopt een product zichzelf. Laat dus recensies en reviews zien. Als er één schaap over de dam is…
Probleemstelling: een vaak gebruikte persuasieve techniek is het schetsen van het probleem. Hiermee richt je op de pijnpunten van de buyer persona. Dit kan bijvoorbeeld angst zijn, of schaarste. Laat vooral zien dat je het probleem begrijpt en kom daarna met een oplossing.
10. En zet alle puntjes op de i
Na de negen (!) voorgaande punten kan het nog steeds misgaan. Want een tekst vol grammatica- en spelfouten stelt niks voor. Dan kan de inhoud nog zo goed zijn, de boodschap komt niet over. Nog erger: door kromme zinsconstructies of verkeerd gespelde woorden nemen mensen je niet serieus. Helemaal erg: uitgelachen door foute spreekwoorden, als je bedoelt wat ik begrijp? Dat is het kalf achter de wagen spannen.
Niet grappig.
Een copywriter is allergisch voor dit alles. Natuurlijk kun je een foutje over het hoofd zien, maar voordat een tekst definitief is, gaan alle puntjes op de i.