Copywriting is verkopen met woorden. Opvallen, aantrekken en converteren. Met deze 7 stappen maak jij van elke tekst een aantrekkelijk, duidelijk en correct verhaal. Een stuk dat antwoord geeft op relevante vragen en stijgt naar de top van de zoekmachines.
1. Weet voor wie je schrijft
Het is goed dat je weet wie je probeert te bereiken. Stel jezelf daarom de volgende vragen:
Is het een homogene of heterogene doelgroep?
Een homogene groep is een groep lezers met dezelfde achtergrond en interesses. Je kunt het waarschijnlijk af met één tekst. Een heterogene groep bestaat uit verschillende groepen mensen, bijvoorbeeld één met voorkennis en één zonder voorkennis. Of één standpunt A en één met standpunt B. Ook dit kun je combineren in één tekst, mits je de onderwerpen duidelijk afbakent en groep A net zo veel bedient als groep B. Kan dit niet? Kies dan voor twee aparte stukken.
Wat is de voorkennis van je doelgroep?
Wat weten ze wel? Wat weten ze niet? Dit zijn mogelijke obstakels die je vooraf kunt tackelen
Wanneer komt je doelgroep in actie?
Waar zijn ze naar op zoek? Waar worden ze warm van? En waar koud?
Welke stijl en woordkeus past bij je doelgroep?
Ga je informeren? Kies dan geen aanspreekvorm wanneer je een tekst schrijft. Ga je stimuleren? Zoek dan uit of je de doelgroep aanspreekt met je/jij of beter met u. Denk goed na over de woordkeus: wat is de levensfase en het milieu van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het opleidingsniveau. Kom je er niet uit? Spreek dan af met een klant of bezoeker, of met de opdrachtgever zelf. Organiseer een brainstorm en schrijf een ijkpersoon uit. Zolang jij maar duidelijk hebt wat passend taalgebruik is voor jouw doelgroep. Een goede tekst bevat geen onbegrijpelijk vakjargon.
2. Baken het onderwerp af
De grootste valkuil is een tekst schrijven die zo breed mogelijk is. Ga daarom na wat je met het stuk wilt behandelen en wat niet. Dit doe je met één van de twee volgende methodieken:
Vraag-antwoord methode
Welke vragen zou je stellen als je het stuk zou lezen? Welke voorbeelden heb je nodig bij de antwoorden op deze vragen? Schrap hierna alle overlap én alle irrelevante onderwerpen en orden op basis van relevantie: begin met het belangrijkste. Dit is de basis voor je stuk.
Brainstorm/mindmap
Bedenk in hoog tempo alle zaken die met het onderwerp te maken hebben en probeer deze aan elkaar te koppelen. Schrap hierna alle overlap en alle irrelevante onderwerpen en orden de zaken op basis van relevantie van hoog naar laag. Dit is de basis voor je stuk.
3. Bepaal je tekstdoel
Afhankelijk van je doelgroep en het onderwerp kies je een tekstdoel: informeren, activeren, overtuigen, beschouwen/opiniëren of amuseren.
4. Bepaal je structuur
Het internet is vluchtig en oppervlakkig. Men hopt, leest globaal, klikt en scrolt zo snel en zo veel mogelijk. Concreet heb je een paar seconden. Zie het als een eerste date: hoe goed kom je voor de dag? Wat vertel je? Wat niet? Wat wil je dat je date doet? En niet doet?
Uit onderzoek blijkt dat men op het internet in een F-vorm leest. Ze starten met de kop, de eerste paar regels en gaan dan door met scannen: tussenkoppen en soms nog een paar eerste regels. Schrijf daarom vanuit de omgekeerde pyramide: zet de belangrijkste informatie in het begin, de achtergrondinformatie in het midden en sluit af met details. Zo krijgt je lezer, nog geïnteresseerd en geconcentreerd in het begin, al in de eerste alinea antwoord op alle vragen.
Waar een goede tekst nog meer aan voldoet?
Alinea’s afgebakend op één onderwerp, tussenkoppen, witregels, opsommingen, signaalwoorden en hyperlinks naar artikelen waar lezers meer achtergrondinformatie kunnen krijgen.
5. Schrijf doelgroepgericht
Denk altijd vanuit je doelgroep, en niet vanuit je wens om te informeren of te verkopen. Het is vaak beter om je doelgroep direct aan te spreken.
Duik in hun belevingswereld.
Blijf niet hangen in wat jij zo graag overbrengt. Spreek directief en benoem voordelen. Zoals hier:
1. Als bouwmarkt verkoop je kasten. Maar Pim? Die nodigt – in zijn kleine huis – liever vrienden en familie uit. Hij benut alle ruimtes zo effectief mogelijk, zodat hij plek heeft voor een zithoek.
2. Als overheid communiceer je over de nieuwe corona maatregelen. Maar Pim? Die gaat liever bij zijn oma op bezoek, of naar de sportschool op vrijdagavond.
Schrijf concreet en herkenbaar
Zorg dat je doelgroep zicht gehoord en gezien voelt: Een voorbeeld:
Eten = Dessert = Yoghurt = Griekse yoghurt
Niet: De persoonlijke lening is ideaal om geld achter de hand te hebben voor onverwachte of hoge uitgaven
Wel: De persoonlijke lening. Een ideale manier om geld achter de hand te hebben. Bijvoorbeeld over de APK of reparatie van uw auto. Of voor andere onverwachte of hoge uitgaven.
Gebruik geladen en specifieke woorden
Passend bij je doelgroep. Een paar voorbeelden:
Neutraal: dansen
Geladen: swingen, losgaan
Specifiek: hiphoppen, walsen
Neutraal: deelnemers
Geladen: enthousiastelingen, chagrijnen
Specifiek: 50-plussers
Laat mensen lezen over andere mensen
Dat geeft inzicht in de doelgroep. Maar bovendien: zo win je het vertrouwen va je lezer.
De nieuwe website van Pim is een succes. Bezoekers waarderen de gebruiksvriendelijkheid. Dat blijkt uit een enquête onder alle nieuwsbriefabonnees.
Opdrachtgever: “De samenwerking met Pim is fijn. Zijn schrijfwijze is uniek, hij werkt snel en komt afspraken na.”
6. Schrijf verzorgende (spreek)taal
Laten we ook het technische gedeelte niet vergeten.
Vermijd vertragende hulpwerkwoorden
Zullen/worden/willen/kunnen. Twee voorbeelden:
Coolblue kan binnen een half dag de bestelling leveren
-> Coolblue levert binnen een halve dag.
-> Nog beter: Jouw bestelling binnen een halve dag in huis. Door Coolblue.
De winkel werd om tien uur geopend.
-> De directeur opende om tien uur de winkel.
Vermijd naamwoordstijl:
De gemeente verwacht een opleving in de stad.
-> De gemeente verwacht dat de stad opleeft.
Door het treffen van deze maatregelen voorkomen we een nieuwe uitbraak.
-> Als jij deze maatregelen treft, voorkom je een nieuwe uitbraak.
Beter: Voorkom een nieuwe uitbraak: tref deze maatregelen.
voorkom voorzetseluitdrukkingen
7. Laat je lezer verlangen naar meer
Een goede tekst zit vol call-to-actions. Is er meer informatie? Moet de lezer contact opnemen? Iets downloaden? Invullen? Opvragen? Dit moedigt je de lezer aan tot meer binding met jouw website. Schrijf beknopt met korte werkwoorden: ‘bekijk’ ‘Deel’ ‘Meld je aan’.
Klaar?
Leg het een dag weg en lees het hele stuk opnieuw. Deel het met collega’s, vrienden of zelfs met je doelgroep. Hoe meer meningen, hoe beter. Verwerk al je feedback en je hebt een grandioos artikel.
Succes!