Selecteer een pagina

Je website zit goed in elkaar en je overspoelt je kanalen met content. Toch bereik je niet de juiste klanten. De doelgroep die je wel bereikt, voelt zich niet aangesproken. Wat nu?

Kies en je wordt gekozen

Veel ondernemers richten zich op iedereen: jong en oud, man en vrouw, hoog- en laagopgeleid. Ze denken: als ik me maar op iedereen richt, is de kans groter dat iemand me opmerkt. Maar voelt iedereen zich aangesproken? Zit iedereen op jou te wachten? En zit jij te wachten op iedereen?

Nee.

Deze vage communicatie zorgt voor ruis bij je potentiële klanten die je niet specifiek genoeg aanspreekt.

Ga daarom op onderzoek. Ontdek hoe je doelgroep denkt, beweegt en zoekt. Richt je op die specifieke doelgroep en verspil geen tijd en geld aan een grote groep die toch nooit klant wordt.

Breed inzetten doe je maar als je bekend bent.

Al doen grote merken het nog steeds. En het werkt. Kijk maar naar Coca Cola. Die richten zich met Light op vrouwen en met Zero Sugar op mannen. De producten zijn identiek, de targeting is anders.

Je communicatie is geslaagd zodra je klant het gevoel heeft dat jij er speciaal voor hem of haar bent. Kijk maar naar de bouwmarkt. Voor zowel de linkshandige klusser als de ervaren doe-het-zelver is het fijn om advies te krijgen van een vakman of vakvrouw. Niet van een student bij de Action, waar ze toevallig ook schroevendraaiers verkopen. Bij de bouwmarkt verkopen ze daarom alleen doe-het-zelf artikelen en hebben ze geen verstand van branchevreemde artikelen.

Kijk naar je branche

Binnen een branche deel je het publiek op in segmenten. Hoe meer criteria, hoe kleiner het segment:

  • Geslacht
  • Geslacht, leeftijd
  • Geslacht, leeftijd, woonplaats
  • Geslacht, leeftijd, woonplaats, inkomen
  • Geslacht, leeftijd, woonplaats, inkomen, opleidingsniveau
  • Geslacht, leeftijd, woonplaats, inkomen, opleidingsniveau, interesses

Deze lijst gaat maar door. Bij nieuwe criteria loopt het aantal mensen in je doelgroep terug: hoe meer criteria, hoe meer niche, hoe gerichter je communicatie.

Heb je alle criteria? Kijk naar je concurrentie: waar richten zij de pijlen op? De grote en gevestigde concurrenten bespelen een breed segment, kleine concurrenten richten zich op een niche-doelgroep. Lanceer je een product of dienst? Begin met een niche-doelgroep die nog niet specifiek door één van je concurrenten wordt bediend.

Luister naar je bestaande klanten

Als je al klanten hebt, zoek dan uit wat ze met elkaar delen. Vraag naar de pijnpunten en behoeften en verwerk dit in je doelgroep-profiel. Vraag hoe ze je hebben gevonden en waarom ze bij je kopen. Hiermee stem je de marketingstrategie af op het aankoopgedrag van je huidige én je toekomstige klanten.

Als ze je zien op een bilboard of poster kun je investeren in offline communicatie. Als ze je niet zagen op de radio of tv, laat dan die communicatie weg óf pas het aan.

Stem je doelgroep af op je marketingbudget

Met een klein marketingbudget haal je meer rendement uit een nichepubliek. Zodra je de markt verovert en meer inkomsten genereert, kun je de doelgroep altijd nog uitbreiden of opsplitsen.

Vind je doelgroep op je eigen manier

Een doelgroep kan te breed, maar ook te smal zijn. Bij een smalle doelgroep heb je niet genoeg klanten. Kijk waar voor jou de kansen liggen en breid je doelgroep langzaam uit.

Zorg dat je over alle demografische gegevens en interesses van je klant beschikt en kijk goed hoe groot de doelgroep moet zijn om de investering terug te verdienen.

Zo kies je een doelgroep en kiest de doelgroep voor jou.