Selecteer een pagina

Online lezers hebben een doel. Ze zoeken naar iets specifieks en slaan al het andere over. Klinkt bekend, nietwaar? Dit scannen noemen we het F-patroon. Het helpt je een pagina zo in te delen, dat je bezoekers eerder vinden wat ze zoeken.

Online bezoek = taakgericht bezoek

Mensen komen niet ‘zomaar’ online, ze zijn gericht op zoek naar content. Ze zoeken naar een hotel, een adres of het laatste nieuws. Wat ze ook doen: ze hebben een doel en komen daar het liefst zo snel mogelijk. Het F-patroon helpt je daarbij. Met dit patroon zorg je dat jouw bezoekers jouw content snel en makkelijk interpreteren en vinden.

Wat is het f-patroon?

In de vroege jaren 2000 waren er voor het eerst studies naar de blikken op een pc-scherm. Met heatmaps werd achterhaald waar men naar jeek. Het in 2006 door Nielsen Norman Group uitgevoerde onderzoek was voor lange tijd het meest relevante onderzoek over het kijkgedag van mensen op een pc-scherm.

Ruim 200 gebruikers bekeken verschillende webpagina’s, waarna de onderzoekers concludeerden dat de blikken consistent in een F-patroon over het scherm gingen, in drie stappen:

1. Mensen lezen eerst in een horizontale beweging, meestal over het bovenste gedeelte van de inhoud. Dit vormt de eerste balk van de letter F.

2. Hierna gaat de blik naar beneden en komt er snel een nieuwe beweging naar rechts, de tweede horizontale balk van de F.

3.
De laatste beweging is van boven naar beneden, langs het linker gedeelte van de content, wat de F afmaakt.

f-patroon

Zo richt je een pagina in volgens het F-patroon

Om je lezer langer te boeien is het F-patroon je leidraad.

Zo doe je dat:

Prioriteer je content
Voor je indeelt, is het belangrijk om te weten welke content voor jouw doelgroep het meest relevant is. Kijk bijvoorbeeld daar waar de meeste clicks zijn, of vraag het ze zelf met een pop-up, zoals: welke content zie jij hier graag terug? Of vraag ze met welke vragen ze zitten. Kijk ook naar ingestuurde vragen via je contactformulier, e-mail of de vragen aan de telefoon of op locatie, zoals je winkel of op een event.

Zorg dat je alle vragen en behoeftes inzichtelijk maakt voordat je begint aan de indeling.

Onderzoek doen naar het gedrag van je eigen bezoekers? Met de tool Hotjar maak je in heatmaps inzichtelijk waar jouw bezoeker zocht begeeft met de muis. Zo kom je erachter welke content je doelgroep interessant vindt.

Richt in om te scannen
De bezoeker ziet niet direct alles. Geef hem daarom genoeg navigatie-opties: zorg voor een uitgebreid menu, een zoekbalk en geef tags die verwijzen naar specifieke plekken op de pagina. Houd het vervolgens bij één onderwerp per alinea, gebruik witruimtes en laat content opvallen: gebruik alle soorten tekstbewerkingselementen.

Zet primaire call-to-actions bovenaan
Daar heeft de lezer nog het geduld om van links naar rechts te scannen. Zorg hier ook voor de primaire call-to-actions in een opvallende kleur. Let op: houd ze kort en krachtig.

Is het F-patroon heilig?

Nee, zeker niet. Het is de meest natuurlijke en dominante vorm, maar niet de enige. Zorg vooral dat je lezer zo snel mogelijk vindt wat hij zoekt, met een duidelijke opmaak en slimme verdeling.

Tips:

1. Zet alle essentiële punten in de eerste twee alinea’s
2. Zet het hoofdonderwerp in de titel
3. Zet alle sub-onderwerpen in de subtitels
4. Maak de alinea’s niet te lang
5. Leg met witregels en dikgedrukte woorden accenten op belangrijke stukken
6. Maak gebruik van lijstjes
7. Wees kritisch: verwijder alle onnodige content

Nu jij

Bekijk je website goed: kun je alles scannen? Of is het onoverzichtelijk? Denk bij twijfel nog eens aan het F-patroon, maak een paar aanpassingen en vergroot de kans op conversie. Iedereen kan het.

Heb je hulp nodig? Laat je teksten door mij schrijven.