Selecteer een pagina

Teksten die waardevol en relevant zijn, beloont Google met een hoge ranking. Tekst specifiek geschreven voor deze ranking, noem je seo-tekst. Ik vertel je hoe je ze schrijft.

Een seo tekst maak je voor je bezoeker

Verdrink daarom niet in zoekwoorden, meta-titels, descriptions en alt-tags, maar ga na voor wie en waarom je de tekst maakt. Een seo-tekst schrijf je op de eerste plaats voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine. Is je tekst relevant, dan neemt Google deze automatisch op in de zoekresultaten.

Hieronder leg ik je uit hoe je dat doet:

1. Stel jezelf een paar vragen

Wat is het onderwerp?
Kijk wat jouw ideale bezoeker interesseert, drijft en met welke vragen hij zit. Verdeel de vragen over hoofd- en subonderwerpen en geef in alinea’s antwoord.

Wie is de doelgroep?
Kijk wat hem interesseert, drijft en met welke vragen hij stoeit. Ga na in welke fase van de customer journey hij of zij beweegt en pas de inhoud van je tekst aan op de behoeftes uit die fase.

Wat is het doel van de pagina?
Wat wil je dat de bezoeker weet en doet aan het einde van de tekst?

2. Bepaal je zoekwoorden

Met zoekwoorden, ook wel ‘keywords’, geef je signalen af aan zoekmachines zodat ze precies weten waar de tekst over gaat. Vraag en aanbod sluiten zo goed op elkaar aan.

Er zijn tientallen manier om zoekwoorden te bepalen. Ik leg je de basis uit met een aantal gratis en betaalde tools:

Brainstormen
Begin met logisch nadenken. Zet het onderwerp op een kladblok of papier in een cirkel en schrijf alle woordassociaties eromheen. Schrijf ook associaties op associaties. Seo-teksten? Dat gaat over:

– zoekmachines -> Google -> Amerikaans
– vindbaarheid -> zichtbaarheid
– ranking -> posities -> top 10

Ga ook na met welke vragen je doelgroep zit:

– wat is een seo-tekst?
– hoe schrijf je een seo-tekst?
– is een seo-tekst schrijven moeilijk?
– kun je een seo tekst laten schrijven?

Kijk bij je concurrenten naar het menu en de footer. Vaak staan daar hun belangrijkste landingspagina’s. Gebruik ook je omgeving, misschien zijn er wel vrienden of familie die met het onderwerp bezig zijn.

Google zoekresultatenpagina
Hierna kijk je naar Google zelf. Type je bijvoorbeeld ‘seo tekst’ in, dan krijg je direct suggesties.

 

Je kunt ook kijken naar gerelateerde zoekopdrachten, onderaan de pagina:

 

Answer the Public (gratis)
Deze tool geeft je zoekwoorden gerelateerd aan het belangrijkste zoekwoord. Deze visualiseert Answer the Public in een afbeelding met categorieën zoals hoe, wat, wie, wanneer en waar.

Google zoekwoordplanner (account verplicht)
De Google zoekwoordplanner van Google Ads laat zien hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt in een specifiek land, wat vergelijkbare zoekwoorden zijn, hoe hoog de concurrentie is en wat het kost om te adverteren. Ook zie je de populariteit van een zoekwoord door het jaar heen. Zo zoeken mensen van juli-december meer op ‘winterjas’ dan van januari-juni.

Let op: voor Google Ads heb je een advertentieaccount nodig.

Ahrefs (betaald)
Met de betaalde tool Ahrefs zie je op welke zoektermen jouw concurrentie rankt en welke pagina’s ze het meeste zoekverkeer opleveren. De backlink-checker laat zien waar websites naartoe linken en onder ‘betaalde zoekwoorden’ zie je op welke zoektermen je concurrenten ads inkopen.

Excel
Alle zoekwoorden gevonden? Zoek in Google zoekwoordplanner naar de volumes en de concurrentie, koppel de keywords aan een onderwerp en bepaal Keyword 1, Keyword 2 en de overige keywords.

Excel seo tekst

3. Schrijf de seo tekst

Zet het onderwerp weg in sub-onderwerpen, bedenk een logische volgorde en invalshoek, pas copywritingformules en -technieken toe en ga aan de slag.

Concentreer je op de inhoud, de opbouw en de vraag van de lezer. Schrijf in (emotionele) voordelen (niet in eigenschappen) en gebruik reviews en citaten.

Een seo-tekst is tussen de 500 en 2000 woorden, afhankelijk van het soort tekst:

Artikel of blog: 750-2000 woorden
Dienstenpagina: 500-650 woorden
Productomschrijving of categorieomschrijving: 200-500 woorden

4. Optimaliseer je seo-tekst

Google slaagt er niet altijd in om tekst en beeld goed te interpreteren. Met signalen op strategische plekken richt je webteksten zo in dat Google het onderwerp en de intentie snapt.

Paginatitel (Meta titel)
Zet je belangrijkste zoekwoorden in je paginatitel, het liefst vooraan.

Meta Description
De omschrijving van je pagina. Google telt deze niet mee in de ranking, maar toont hem wel als lokkertje in de zoekresultaten. Maximaal 156 tekens lang.

Url
Voor Google opnieuw een signaal over het onderwerp en doel. Zet ook hier ook je belangrijkste keywords.

Inleiding
Daar gaan we weer: zet ook hier je belangrijkste keywords. Het liefst bij de eerste tien woorden, zodat Google direct weet waar de tekst over gaat.

Tussenkoppen
Net zo belangrijk als de tekst zelf. Zet ook hier je belangrijkste keywords en markeer ze als H1 tot en met H6, zodat Google het herkent als (tussen)kop.

Alt teksten
De omschrijving van een afbeelding. Zijn keywords relevant voor een afbeelding? Verwerk ze dan ook in de alt-tekst.

Afsluitende alinea
Sluit de laatste alinea af met voldoende keywords, zodat Google ook aan het einde, vaak de conclusie, afweet van het onderwerp en het doel.

Links
Plaatst relevante externe en interne links in je tekst, zodat er voor de lezer voldoende mogelijkheden zijn voor vervolgacties. Ook dat vindt Google interessant.

5. Deel je seo-tekst

Een seo tekst schrijf je voor je lezer. Zorg daarom dat je seo tekst de publiciteit krijgt die het verdient door het te delen op social media en forums. Wanneer een ander website jouw seo tekst (link) opneemt, zorgt dat voor meer autoriteit en een hogere ranking.

Wil je meer weten over seo-tekst of wil je een seo tekst laten schrijven?