Selecteer een pagina

Een goede titel maakt je nieuwsgierig en beschrijft het voordeel wat je als lezer kunt verwachten. Overtuigt de titel? Dan beloont de lezer het met zijn leestijd. De titel is daarmee de snelste weg naar meer lezers.

Een goede kop:

  • Spreekt de doelgroep aan.
  • Benoemt het voordeel voor de lezer.
  • Spreekt de lezer direct aan.
  • Laat de lezer verlangen naar meer.
  • Gebruikt de kracht van een getal.
  • Roept emoties op
  • Heeft voldoende signaalwoorden
  • Heeft korte woorden die iedereen begrijpt
  • Verliest de inhoud niet uit het oog

Wie dit leest is gek

Met een opvallende titeltrek je de aandacht. Maar zegt het ook iets over wat je kunt verwachten in de tekst? Sluit het aan? Het kan zijn dat je lezer je creativiteit waardeert, maar dat hij het verband met de tekst kwijt is. Op dat moment helpt een afbeelding om de lezer op het juiste spoor te houden.

Dat betekent dat je je in een uiting met beeld creatievere koppen kunt permitteren en in een tekst zonder afbeelding je beter moet binden aan de inhoud.

Ga je voor de koppeling met de inhoud? Dan heb ik de volgende tips:

1. Ken je doelgroep

Omdat iedereen anders reageert op tekst is het goed om in kaart te brengen voor wie je schrijft. Doe daarom voldoende onderzoek naar je doelgroep. Zoek uit wie het zijn, waar ze komen en waar ze warm of koud van worden. Wat je wel en wat je beter niet kunt zeggen.

2. Benoem het voordeel voor je lezer

Vertel in de kop wat je lezer aan de tekst heeft: wat zit er voor hem of haar in? Hoeveel steken word je hier beter van? Wat valt er te halen? Door direct met het gerooste voordeel te komen, trek je je lezer het verhaal in.

3. Spreek de lezer direct aan

Een tekst is voor meerdere mensen, maar bedenk altijd: je verhaal wordt maar door één persoon gelezen. Dit is door een ‘ik’ en niet een ‘jullie’. Met woorden als je en jouw of via <jouw naam> spreek je de lezer persoonlijk aan. Richt je in je tekst op de persoon, en niet op een groep.

4. Laat de lezer verlangen naar meer

De eerste interesse van je lezer wek je op in de titel. Zorg dat je lezer zich herkent, maar nieuwsgierig, wel interesse op, stem het af op je doelgroep, benoem waar ze mee worstel en geef een eerste aanzet tot een oplossing. Wat maakt jouw tekst zo goed of zo interessant? Hoe ziet het leven eruit als ze jouw tekst hebben gelezen?

5. Gebruik de kracht van een getal

Uit onderzoek blijkt dat een cijfer in een titel motiveert om door te lezen. Dit getal schrijf je niet uit, maar zet je erin als getal. Bij voorkeur een oneven getal, want die vraagt meer aandacht. Het meest populairste getal is overigens 7. Hoe dit werkt? De getallen 1 en 10 zijn niet willekeurig genoeg, de even getallen te voor de hand liggend en de 5 is precies in het midden. Wat overblijft is de 3 en de 7. De meeste mensen gaan dan voor het hoogste getal: de 7. Let maar eens op hoe vaak je de 7 in titels voorbij ziet komen.

6. Gebruik woorden die emoties oproepen

Het is geen nieuws dat mensen emotionele wezens zijn. Dit werkt ook in koppen en titels:


Voorbeeld: Je bent nooit te oud om te leren.
Emotie: Je jong voelen.

Voorbeeld: Train jezelf fit in 10 weken.
Emotie: Je fit voelen.

Voorbeeld: Haal het meeste uit je dag.
Emotie: Je nuttig voelen.

Voorbeeld: Van beginner naar pro in 3 uur.
Emotie: Je slim voelen.

7. Gebruik signaalwoorden

Het zijn de verkeersregelaars van je tekst, zoals hier, daar, hoe, vervolgens en ten slotte. Ze geven richting en verwijzen al in de titel naar informatie in je tekst. Het signaalwoord zegt: ‘kijk hier, dan kom je meer te weten’:

  • ‘Dit is hoe je een goede kop schrijft’
  • ‘Hoe overleef je de eerste dag in de brugklas?’

8. Gebruik korte woorden die iedereen begrijpt

Met korte woorden, zinnen en eenvoudig taalgebruik maak je het de lezer makkelijk.


9. Blijf kijken naar de inhoud van je stuk

De titel is de belofte van een tekst. Het vertelt wat de lezer kan verwachten. Is de titel te vaag, dan kan het zijn dat je lezer (1) niet begrijpt waar de tekst over gaat of (2) de verkeerde verwachting krijgt. Bedenk daarom dat een heldere titel nog altijd beter werkt dan een vage titel.