Zelf webteksten schrijven? Of webteksten laten schrijven? In dit stuk vertel ik je wat webteksten laten schrijven je oplevert.
Elke organisatie heeft het: webteksten. Een verzamelnaam van alle geschreven content op je website, van diensten en over-mij tot je klantenservice.
Ze overtuigen de lezer en zijn onmisbaar voor je seo-strategie.
Webteksten zijn uniek, gaan over specifieke onderwerpen en zijn vaak opgezet rondom een set aan keywords. Deze keywords staan op strategische plekken, zodat Google weet waar het over gaat.
Vanuit gebruikersoogpunt zijn call-to-actions en interne en externe links extreem belangrijk, zodat de lezer altijd een vervolgstap heeft.
Simpel gezegd dient een webtekst twee doelen:
1. De lezer iets vertellen over het onderwerp
2. Zoekmachines voeden met relevante content voor meer verkeer naar je website.
Omdat je niet zomaar zichtbaar bent, is het tweede doel vaak van groot belang. Het is een methode die je gratis posities in zoekmachines oplevert: dé sleutel naar meer verkeer en conversie.
Webteksten lezen anders
Mensen lezen online anders dan op gedrukte media. Dat zit zo:
1. Mensen lezen met een duidelijk doel.
Of ze nu een vakantie willen boeken of prijzen zoeken: mensen zijn niet zomaar online. Dat doen ze met een doel. Dat doel willen ze zo snel mogelijk bereiken. Geef daarom elke pagina een doel, waarmee je antwoord geeft op een specifieke vraag van een bezoeker.
2. Online lezen = teksten scannen
Mensen lezen online pas op de plek waar ze moeten zijn. Daarvoor scannen ze eerst de tekst. Ze glijden met hun ogen over de pagina en lezen alleen dat wat voor hen interessant is.
3. Mensen onthouden minder
Wat we online lezen onthouden we minder goed dan dat we doen op gedrukte media.
4. Er zijn ‘zones’ die niet of minder goed worden gelezen
Specifieke plekken krijgen minder aandacht. Let daarop. Dit gaat over de rechterkant van een pagina, de ruimte onder de paginavouw (dat is alle ruimte waar je voor moet scrollen) en in of dicht bij een groot element, zoals een afbeelding of video.
Dit levert een goede webtekst op
Het vertelt de lezer over zijn probleem
Een goede webtekst laat zien dat je de pijn van de lezer begrijpt.
Het speelt in op dromen en verlangens
Wat zijn de dromen en verlangens van je lezer? Waar worstelt hij mee? En welke woorden gebruikt hij wel, en welke niet? Een goede webtekst speelt in op deze onderwerpen.
Het neemt alle drempels weg
Een goede webtekst haalt alle psychologische drempels weg.
Voorbeeld:
- Heeft iemand twijfels over geld? Geef garanties over het product.
- Heeft iemand twijfels over het gebruik? Communiceer over de duidelijke handleiding.
- Heeft iemand twijfels over de werking? Geef aan dat ze het gratis kunnen proberen.
Het richt zich op voordelen
Wanneer je diep in de productkennis zit, is het verleidelijk te schrijven over eigenschappen. De klant heeft hier helaas niets aan, tenzij je doelgroep bestaat uit experts. De klant wil weten wat het oplevert:
- Eenvoudige gebruikersinterface > Jong en oud kan met het apparaat overweg
- 1Gb aan ruimte > Meer dan 1000 nummers op je telefoon
- 5200mAh batterij > stofzuigt 2,5 uur non-stop
Het is aantrekkelijk geschreven
Schrijven is niet alleen woorden achter elkaar zetten, het is de aandacht vasthouden. Zorg hebben voor structuur. Met hoofd- en sub-onderwerpen en een duidelijk begin, midden en einde. Het gebruik van voldoende witruimte, korte alinea’s, duidelijke koppen, visuals en call to actions.
Het bouwt de spanning op
Het identificeert een situatie, probleem of kans, maakt het erger, legt de pijnpunten bloot en lost het op met een idee, product of dienst.
Levert bewijs
Met goede voorbeelden maak je een verhaal duidelijk(er). Grafieken, cijfers of een review zijn hier handig voor. Ze geven bewijs en zorgen, door het bewijs, dat een tekst leeft.
Waarom webteksten laten schrijven?
Zoals je ziet levert een goede webtekst jou en je lezer veel op. Ik zet de belangrijkste redenen voor het laten schrijven van een webtekst nog een keer voor je op rij:
- Omdat je teksten gedateerd zijn;
- Omdat je denkt dat het beter kan, maar niet weet hoe;
- Omdat je wilt werken aan je vindbaarheid;
- Omdat je het zelf niet kunt;
- Of omdat je er zelf geen tijd voor hebt.
Heb je hulp nodig bij het laten schrijven van webteksten? Laat je webteksten door mij schrijven.