Selecteer een pagina

Het Golden Circle model: je hebt er vast weleens over gehoord. Een simpel en praktisch model waar je de why, how en what mee in kaart brengt, je onderscheid van de concurrentie en een band opbouwt met je klant. Ik leg je uit hoe het zit.

De meeste bedrijven denken dat hun klanten hun klanten zijn omdat ze een product of dienst kopen van goede kwaliteit tegen een goede prijs. Ze vertellen wat ze verkopen en hoe goed het is. Als het meezit nog hoe ze het maken.

Veel bedrijven starten op deze manier. Ze communiceren direct via de buitenste laag van hun organisatie. Ook wel de outside-in methode genoemd. Volgens Simon Sinek, een Britse marketing- en managementgoeroe, kun je beter van binnen naar buiten. Voor dit idee ontwikkelde hij het Golden Circle model, waarmee je een brug slaag tussen je organisatie, je product en je doelgroep. Het resultaat: een betere band met je klant.

Dit model bouw je op uit drie onderdelen: Waarom doe je het? Hoe doe je het? Wat doe je?

Why: waarom doe je het?

Iets wat weinig organisaties weten. Ze doen wat ze doen, zonder te weten waarom. Terwijl de ‘waarom’ de verbindende factor is. Met de ‘waarom’ omschrijf je waarom je iets doet, waar je in gelooft of wat je drijft. Bedenk dat ‘winst’ geen drijfveer is, maat het resultaat. Ga vooral na: waarom bestaat jouw organisatie? Wat voegt het toe aan de wereld? Welke idealen streeft het na? Wie of wat wordt er beter door? Wat willen we als organisatie veranderen?

De ‘why’ is de kern van je organisatie en het ideaal dat je deelt met je droomklant.

Zorg daarom dat je de ‘why’ helder verwoord en communiceert.

“People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe” (Simon Sinek)

How: hoe doe je het?

De ‘how’ in de Golden Circle staat voor het proces: hoe doe je het? Je gaat in op het onderscheidend vermogen, zoals je belangrijkste unique selling points – USP -, of je bedrijfsproces.

What: wat doe je?

In de ‘what’ vertel je wat je te bieden hebt: het resultaat van de ‘why’. Het verschil met traditionele marketing is dat je de ‘what’ niet als eerste bedenkt, maar dat het voortkomt uit de ‘why’ en de ‘how’. De ‘what’ vormt de buitenste ring van het Golden Circle model.

Voorbeelden Golden Circle

Dopper
Je koopt in Nederland overal bidons en waterflessen. Toch staat één merk hier om bekend: Dopper. Niet omdat het product de beste of de goedkoopste is, maar omdat de meeste mensen bekend zijn met de ‘why’: het stoppen van plastic vervuiling en mensen bewegen om minder flesjes te kopen en meer uit de kraan te drinken.

Why: stoppen van plastic vervuiling
How: gebruik van duurzame materialen
What: herbruikbare en milieuvriendelijke flesjes verkopen

Google
Al een flinke tijd is Google de grootste speler op zoekmachinegebied. Het behoort zelfs tot de ‘big five’: de vijf grootste bedrijven ter wereld. Google beschikt over negen diensten, van search tot maps en van Chrome tot Android, en beschikt met alle data die ze daarmee binnenhaalt over bijna perfecte marktinformatie waarmee ze bijna iedereen ter wereld bedienen van informatie.

Why: alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken. 
How: alle informatie op het internet ordenen en rangschikken op basis van keyword-relevantie
What: betrouwbare informatie beschikbaar stellen via een online zoekmachine

Nike
Maakt schoenen, kleding en accessoires en is een van de bekendste merken ter wereld. Dat doet Nike niet door het zelf aan te prijzen, maar door het anderen te laten doen. Hij is een bekende atleet, dus hij zal wel gelijk hebben. Een vorm van Cialdini’s autoriteit.

Why: iedere atleet (iedereen met een lichaam) ter wereld inspiratie en innovatie bieden met sportproducten
How: door de allerbeste atleten ter wereld sportproducten te laten testen en aanprijzen
What: sportproducten verkopen van de hoogwaardige, toonaangevende kwaliteit

Copywriting en de Golden Circle

Nu je een idee hebt hoe je als merk of organisatie klanten bindt met de ‘why’, kun je dit ook toepassen in content. Gebruik de juiste inhoud om je te onderscheiden van de rest. Denk na over de emotionele reactie bij je ontvanger: wat deel je met je droomklant en waar liggen de overeenkomsten? Wat kun je elkaar vertellen en wat kun je van elkaar leren? Hoe trek je elkaar aan?

Deze alternatieve manier van denken kan de basis zijn van jouw nieuwe marketingstrategie.