Selecteer een pagina

Je komt ze overal tegen: ‘Haal nu’, ‘Doe dit’, ‘Kijk naar’. Deze ‘call to actions’ zorgen dat je ontvanger iets doet. Onmisbaar in je marketing. Ik leg je uit hoe je een ijzersterke call-to-action schrijft.

Wat is een call to action?

Simpel: een methode om bezoekers een gewenste actie te laten ondernemen. Deze oproep kan alles zijn: het lezen van meer informatie, iets afrekenen, contact zoeken, abonneren op de nieuwsbrief, de socials volgen, ergens op reageren en ga zo maar door. Vaak zijn het klikbare teksten, knoppen en afbeeldingen.

De call to action is de volgende stap

Omdat de meeste mensen niet zelf met het idee komen om iets met de informatie te doen, helpt een call to action. Je maakt het je bezoeker gemakkelijk.

Oké, aan de slag! Op naar de perfecte call to action:

1. houd het kort en krachtig

Start! Hier! We hebben het overdag druk zat met alle prikkels. Zorg dat je lezer zo min mogelijk moeite hoeft te doen om je uiting te begrijpen en maak de vervolgstap in één blik duidelijk.

De ideale lengte is 1 tot 4 woorden. Onthoud: zolang de boodschap maar duidelijk is.

Kijk naar Coolblue:

coolblue call to action

2. Start met een werkwoord

Werkwoorden werken voor jou. Span ze voor je karretje:

Koop hier
Meld je aan
Download nu

Niet:

⦁ Wil je meer weten? Dan kun je hier het boek downloaden.

Wel:

⦁ Meer weten? Download het boek.

Het tweede voorbeeld maakt je call-to-action dwingend. Precies wat je bezoeker nodig heeft.

3. Zorg dat het swingt

Content gaat over samenhang. Zorg daarom in je call-to-actions voor dezelfde toon als bij de rest van je communicatie.

En dat mag best swingen, zeker als het goed bij je past.

In plaats van ‘Bekijk mijn dienst’ kun je ook schrijven:

‘Dat wil ik’

of  ‘Doe mij zo’n dienst’.

Je schrijft de reactie op van je lezer. En die lezer zal zich erin herkennen!

Bedenk daarom altijd wie je ideale bezoeker is én wat bij zijn of haar stijl past. Maar ook wat bij jou past: want wie je bent trek je aan. Laat je vooral niet leiden door de standaard, maar trek je eigen plan.

4. Gebruik er niet te veel

Keuzes zijn er genoeg, ook online. Maak het je lezer makkelijk en geef één, maximaal twee opties. Zorg voor één primaire en één secundaire call to action. Zo speel je in op maximaal twee stappen in de customer journey.

Denk aan een aankoopknop (aankoop) en een knop voor meer info (oriëntatie) of reviews (afweging).

Laat de primaire call to action opvallen en zet de secundaire op een minder opvallende plek.

5. Herhaal je primaire call to action

De ene bezoeker is er direct uit, de ander nog lang niet. Zet je primaire call to action daarom op meerdere plekken. Dit herinnert de bezoeker keer op keer aan de volgende stap, wat de kans groter maakt op een klik.

6. Val op

Zorg voor een call to action die op zijn minst contrasteert met de achtergrond, ook als dat minder goed past. Houd voldoende witruimte en geef het de uitstraling van een knop: met diepte, schaduw of een randje.

De laatste, maar zeker niet de minste: mensen vinden ronde vormen vriendelijker dan rechte, dus geef je call to action afgeronde hoekjes.

7. Geef je lezer de keus

Niet de biljartstokken, maar de opties. Elke klant legt een andere reis af naar een product of dienst en daar past ook een specifieke call to action bij. Denk bij een tv naast ‘bestel hier’ ook aan ‘meer informatie over’ of ‘lees reviews’.

Natuurlijk , liever heb je dat je lezer direct koopt, maar de weg ernaartoe is net zo belangrijk. Geef opties, overtuig, en zorg dat je lezer in de funnel blijft met een interessante vervolgstap.

Er is niet één formule, er zijn wel meerdere goede voorbeelden. Zoek ze op, kijk of ze voor jou interessant zijn en denk: past dit bij de vervolgstap van mijn bezoeker?

Zorg daarna voor duidelijke communicatie, houd het kort en krachtig en zorg dat het opvalt.

Werkt het niet? Test dan andere versies. Zo zie je vanzelf wat werkt en wat niet.

Succes!

Nu jij

Bekijk je website goed: staan er voldoende call to actions? Vallen ze op? Denk bij twijfel nog eens aan deze tips, maak een paar aanpassingen en vergroot de kans op een klik. De chemie hangt in de lucht!

Heb je hulp nodig? Laat je teksten door mij schrijven.